NRK tilbyr rikholdig undervisningsmateriell

Norsk Rikskringkasting har i løpet av årene bygget opp et rikholdig arkiv med undervisningsmateriell, som gjør det morsommere og mer spennende å lære, samtidig som det noen ganger er blitt litt kleint og kjedelig. Likevel var skolefjernsyn som regel ganske bra, og for den som tviler, anbefales det å lukke øynene, mens du tenker på Trond Viggo Torgersen som “svømmer med sine meget billige sædceller, som var laget av gammelt rep. Eggcellen var derimot en klump med modelleire som lå på andre siden av studio. Det neste man kan trekke ut av denne levende tanken, er at de som regel var flinke til å lage fengende programmer med minimale budsjetter.

En god resurs for lærere

Om man kanskje ikke kan forvente at skolebarn oppsøker kunnskap helt på egen hånd, nå som mange andre kanaler og medier konkurrerer om deres oppmerksomhet, så er det i alle fall sikkert at nettsidene til NRK byr på gode ressurser for lærere innen alle fagretninger som er dekket av den aktuelle læreplanen.

Stoffet er sortert etter de gjeldende fag, og databasen tillater at man søker etter enkelte filmklipp, om man vet sånn circa hva maner er ute etter. Det betyr at man kan sprite opp den egne undervisningen på mange forskjellige vis, og at noe av byrdene som hviler over lærerjobben blir lettet en smule. Man finner nok innhold til å dekke de enkelte læreplansmålene, i ganske nøyaktig sorterte underkategorier, som egner seg fremragende som et supplement eller avbrekk midt i undervisningsøkten.

Hvorfor skal man ikke forvente at elvene selv oppsøker materialet?

NRK påstår at de har laget et medium som appellerer til barn og unge, men det er nok å ta litt hardt i. Selv om dagens unge tilbringer større deler av sin fritid på nettet, betyr ikke dette at de kommer til å unne så mye oppmerksomhet til hva som foregår i skoleavdelingen til NRK. Det er å ønskedrømme seg tilbake til en tid da NRK så og si var enerådende som leverandør av nyheter og underholdning. Den tiden er forbi, og som lærer merker man dette. Samtidig er også viljen til å gjøre lekser, eller å tilegne seg nyttig kunnskap sterkt redusert hos de fleste elever. Det er nemlig ikke kult, og ikke noe som teller for de fleste av dem.

Filmsnutter som hjemmelekse

En god strategi for alternativ bruk av NRK sine online ressurser kan likevel være å bruke dem som materiell for lekser. Problemet er at få vil gjøre dem, og at det er vanskelig å kontrollere for det hele. Om du som lærer vil være sikker på at noe er blitt sett, finnes det likevel en løsning som dekker flere lærekrav. La elevene oppsummere det de har sett ved enten å svare på spørsmål som du har lager, eller ved å la dem skrive sammendrag av det som ble vist. Da underbygger du samtidig din vurderingsevne av den enkelte elev.