Hvordan gjøre deg klar for universitetet

I løpet av det tredje året på videregående skole må man ta et valg som vil ofte påvirke resten av framtiden din. Uansett hvor du søker—om du skal til Oslo eller Gjøvik—vil valget av universitet/høyskole og studiet være en ny, skummel, men spennende opplevelse. Mange unge voksne gruer seg til å ta det neste steget, og er usikre på hva man trenger for det nye studentlivet. Derfor skal vi gi deg de beste rådene som vil hjelpe å gjøre deg klar for universitetet akkurat nå.

Snakk med venner og familie

Å flytte ut fra hjembyen sin, og bort fra familie og venner, er en følelsesladet og emosjonell opplevelse. Hvis du ikke tar et friår eller bor i nærheten av de nærmeste, er det på tide og nyte den siste tiden du har med dem før du flytter bort. Selvfølgelig kan du snakke med dem på telefon eller besøke i ferien, men disse mulighetene er det færre av. Vanligvis er det kun en måned mellom svar på søknaden og flyttingen.

Lag et budsjett

Når man er student kan man ikke være like avhengig av foreldrene sine på samme måte som en gjorde tidligere. Ditt månedlige budsjett etter at du har betalt leie, på studentboligen er ikke så høy, og da er det nødvendig å planlegge. Råd til å spise ute, reise og kjøpe nye ting vil det altså bli mindre av.

Skaff deg innboforsikring

Selv om du bor i en studentbolig er det lurt å ha innboforsikring som en student. Saken er at dine personlige eiendeler ikke er nødvendigvis dekket av leietaker, og da er en forsikring for når noe dyrt blir stjålet eller ødelagt nyttig å ha.

Ikke stress

Det er viktig å holde stresse på et minimum før du flytter ut, selv om det er enklere sagt enn gjort. Å være bekymret for hva som vil skje videre er naturlig, men burde ikke få deg til å føle angst. Seriøst, redsel for at man har søkt på feil studiet eller ikke kan klare seg på egen hånd kjenner mange studenter til. Likevel har millioner av utdannet voksne rundt verden gått gjennom den samme prosessen—og de fleste klarte seg helt fint.