Inspirasjon og hjelp til videregående studier

Nettbasert undervisning og egenstudier kan gjøre det ekstra vanskelig å holde motivasjonen oppe. Det er lettere å la seg distrahere når du sitter hjemme og studerer, og det er dessuten vanskeligere å be om hjelp, selv om lærerne kanskje er tilgjengelige online. Samtidig kan du bruke tiden hjemme fornuftig, og øke det faglige nivået ditt gjennom å fokusere på det du synes er vanskeligst. Hvis du trener ekstra mye på det du sliter med, og går gjennom det i ditt eget tempo, kan du forbedre karakterene dine og gjøre skolen morsommere igjen.

Finn inspirasjon og hjelp på nettet

Enten du har hjemmeskole eller bare sliter med å forstå enkelte ting, finner du mye hjelp og inspirasjon online. Ved å gjøre oppgaver og lese mer om akkurat de emnene du synes er vanskelig, kan du gjøre resten av studiene lettere. For ofte er det slik at hvis du ikke forstå én ting, da forstår du heller ikke det neste. Men lærerne har det noen ganger travelt, for klassen har mye de skal rekke, og da får du kanskje ikke den ekstra hjelpen du trenger til å forstå akkurat det du lurer på. Der kan nettsider som inspio.no hjelpe deg. På inspio finner du oppgaver og tips som forbedrer deg faglig. Du kan også studere notater og søke gjennom de ulike oppgavene på nettsiden. Det er helt gratis å opprette en brukerkonto hos inspio.

Basert på ferdige oppgaver

Inspio baserer seg delvis på ferdige oppgaver, som du kan lese gjennom for å hente inspirasjon til dine egne oppgaver. Fokuset er på oppgaver i videregående, og nettsiden dekker en lang rekke fag. Hvis du leter etter en spesiell oppgave, kan du naturligvis søke etter den, slik at du raskest mulig finner fram til det du trenger. Det er naturligvis ikke meningen at du skal kopiere oppgavene ordrett, men du kan lære mye av å lese hva andre har skrevet og gjort. Kanskje forstår du oppgavene bedre når du leser dem fra en elevs synsvinkel enn når du bare hører på hva læreren prøver å fortelle. Det er alltid lov å søke inspirasjon. Du kan sammenligne inspio med å spørre venner og klassekamerater hvordan de har løst en oppgave, bare at du har mange tusen personer du kan spørre. Inspio kan selvsagt også brukes av deg som har en helt vanlig undervisning, ikke bare av elever på videregående skole som må ha hjemmeundervisning.

Hjemmeskole krever konsentrasjon

Mange opplever det vanskelig å holde konsentrasjonen oppe, og de blir oftere distrahert når de skal studere hjemme, derfor er det viktig å holde fokuset oppe. Da gjør du også oppgavene raskere, slik at du raskere kan gjøre andre ting du har lyst til. Ikke la hjemmeundervisning bli en sovepute.