Skolebenken!

I denne artikkelen skal vi snakke om hvilke forskjellige skoler vi må trenger å være klar over, og også hvorfor de er veldig viktige for samfunnets vekst og utvikling!

Skole for elever

I denne delen skal vi gå gjennom skole for det vi kaller elever. En elev er forskjellig fra en student, fordi en student er mye mer ansvarlig for sin egen læring enn eleven er. Strengt tatt så skal eleven gå på skolen og lære seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som kan bli brukt til videreutdanning senere.

Etter at et barn er ferdig med barnehagen så kommer de til å begynne å 1.klasse på barneskolen. Fra 1. til 7. klasse lærer elevene seg alt de trenger å videre for en videre bygging av kunnskapene på ungdomsskolen. På barneskolen lærer de seg altså å skrive, og får et kjennskap til veldig grunnleggende matematikk og samfunnsfag. En stor del av barneskolen er også å lære seg å følge regler, og være sosial med de andre elevene på skolen. Dette er på en måte den første gangen elevene lærer seg hvordan samfunnet fungerer i praksis.

Det viktigste de kan lære er disse kunnskapene i fagene, og evnen til å følge rutiner.

Senere kommer man inn på ungdomsskolen hvor fagene straks begynner å bli litt mer kompliserte, og nå begynner de også å få karakterer på arbeidet som de utfører. Dette lærer barnet også at desto mer arbeidet de legger inn, desto mer belønning kan de forvente å få.

Videregående er ikke noe alle må være med på, selv om de fleste gjør det. Derfor velger vi å si at livet som student begynner her.

Skole for studenter

Her begynner man virkelig å forberede seg for arbeidslivet gjennom faglinjer som innebærer mer praktiske kunnskaper og ferdigheter. Her begynner også den delen av studentlivet som innebærer enda større innblanding i sosiale leker og til og med fester.

Dersom du er student, uansett hvilket trinn så må du huske at halloween er ett rundt hjørnet. Skaff deg kostyme og halloween sminke til alle festlighetene!

Uansett, etter at man er ferdig på videregående så kan man begynne på hvilket som helst annet universitet og skaffe seg høyere utdanning. Dette er selvsagt dersom man har karakterene til å komme inn der man ønsker, siden skolene ofte velger ut de beste elevene dersom antall plasser er begrenset.

Hvorfor er skole viktig

Skole er viktig fordi en av de største fordelene mennesker har er evnen vår til å formidle kunnskapene vi har lært til andre generasjoner.

Vi har kommet langt i vitenskapen i dag takket være denne evnen til å la andre fortsette der vi slapp, ved å fort gå igjennom hva vi selv har lært så langt ved å legge frem våre teorier og hvorfor vi tror at de er riktige.

Husk at nyskapende tenkning kommer fra et samarbeid mellom mennesker, og for å skape folk som kan fortsette med denne utviklingen så må de kunne all vitenskapen som bygger opp til de nyeste tankene. Dermed trenger vi skoler.