Ungdommens drømmer er noen klikk unna

Mange elever på videregående er skolelei og har kanskje en idé om hva de vil gjøre med fremtiden sin, som ikke har noen ting med skolen å gjøre. Satt litt på spissen: “Hvorfor må jeg lære geometri, når jeg skal bli musikkprodusent uansett?” Vi voksne kan humre godt av uttalelser i den gata, men for ungdommen det ramme alvor. Særlig når man har fylt 18 og har store drømmer og en klar visjon for fremtiden. Dette er egentlig en veldig god ting! Og heldigvis møter elever på videregående stort sett opp på skolen, selv om de ikke alltid har lyst.

Påvirkes til å netthandle

For en som drømmer om en musikkarriere, er veien kort til nettsider som selger diverse instrumenter og verktøy til musikkproduksjon. Hjernen er som kjent ikke ferdig utviklet før 25-års alderen, og konsekvenstenkning er ikke alltid tenåringens sterkeste side. Det er fort gjort å la seg rive med på nettshopping for en som nettopp har fylt 18 og fått tilgang til egne sparepenger og en liten deltidsjobb.

Samfunnets nye store markedsføringskanal er nemlig nyhetsbrev på e-post. Dette har eksistert lenge, men den siste tiden har detaljhandelen virkelig satset på dette, og sender ut målrettet reklame direkte i innboksen. Da er det lett å la seg friste. En ungdom som ved uhell har klart å pådra seg gjeld fra smålån og impulskjøp på kreditt, kan heldigvis få hjelp av foreldre til å benytte seg av Refinansiering24.no og slik samle lånene i ett lån.

Man lærer av feil!

Det beste vi voksne kan gjøre, er å hjelpe ungdommen, men la dem selv ta konsekvensene og betale ned egen gjeld, så de lærer. Og så kan vi håpe at privatøkonomi får større plass i skolen, så ungdommene kan lære seg viktigheten av å ta fornuftige økonomiske valg. Dette kommer de til å lære av, og det er kjempebra!