Mobilen er et hjelpemiddel på ungdomskolen

Uansett hvor mye vi mislikte skolen da vi var yngre, kan nok de fleste enes om at ungdomstiden var en bekymringsløs og fin tid. Hadde man en normal oppvekst med snille foreldre, var de tingene man stresset over og irriterte seg over som ungdomsskoleelev bagateller. For en fin tid det var!

Mobilen er en stor del av hverdagen

Ungdom i dag har en ganske annerledes skolehverdag enn hvordan det var på en gjennomsnittlig norsk ungdomskole for bare 20 år siden. Mobilen er en fast følgesvenn. Den kan gi glede gjennom spill og musikk, chat med venner, og gjøre friminuttene litt morsommere ved å se på morsomme Youtube-videoer, enten alene eller med venner.

Hverdagen på en ungdomskole er full av liv, og elever som gleder seg til å dra hjem igjen. Men selv om de kanskje ikke innser det, er skolen en fantastisk sosial arena de innerst inne er veldig glade i. Dessuten kan gode, engasjerte lærere gjøre selv det kjedeligste pensum til noe spennende man gjerne vil lære mer om.

Finn roen når det trengs med ørepropper

En ting som kan være litt vanskelig på en skole full av ungdom, er å finne et sted det er stille, hvis man vil lese litt ekstra. Kanskje jobbe litt mer på norskinnleveringen læreren vil ha inn i løpet av dagen. Eller pugge til prøven etter storefri. Da er det fint at vi har tekniske hjelpemidler, som for eksempel Airpods til å stenge støyen ute. Tenk så fantastisk! Ved hjelp av noen duppeditter fra jakkelomma, kan du lage et slags rom for deg selv ved å stenge lyden ute. Musikk er kanskje ikke det beste å høre på når man trenger å konsentrere seg, men det finnes masse apper med forskjellige lyder som både er støydempende eller beroligende. Lyden av regn er for eksempel av en såpass høy frekvens, at den har evne til å stenge andre lyder utenfor helt ute. Det er kjempedeilig når man trenger å fokusere, er stressa, eller kanskje har hodepine og trenger litt ro.

Trådløst hjelpemiddel

AirPods er litt dyrere enn vanlige øreplugger, men ikke i det lange løp. En av de vanligste grunnene til at ordinære ørepropper blir ødelagt og man må gå til anskaffelse av nye, er jo at ledningen blir ødelagt. Når en ungdom slenger mobilen ned i veska, lomma eller ryggsekken, dannes det knuter på ledningene, som etter hvert fører til at de slutter å funke. Med AirPods har man ikke dette problemet, de er jo trådløse! Dermed har de potensial til å vare lenge! Bluetooth-ørepropper har kommet for å bli! Også i skolehverdagen.