Klar for den norske skolen?

En dag kommer sønnen eller datteren din til å begynne på skolen. Når den dagen kommer blir den nok like spennende for både deg og barnet ditt. Har man gått i barnehage først hjelper det litt, og overgangen blir ikke like stor. Men uansett er det å begynne i første klasse et veldig stort steg i livet til et barn, og det første lille skrittet mot å bli et eget selvstendig menneske. Noen barn gleder seg til å begynne, noen gruer seg, men for de fleste er det nok en blanding av begge deler. Det som uansett er sikkert er at opplevelser og erfaringer de første årene spiller en stor rolle når det kommer til hvordan datteren eller sønnen din får det på skolen.

Det er vanlig å bekymre seg

Den største frykten de fleste foreldre har når det gjelder å være borte fra barnet sitt hele dagen er nok at det skal skje noe dramatisk. uhell kan skje, som vi alle vet, og det er viktig å kunne rutinene rundt førstehjelp når man har ansvar for barn. Derfor har også lærere på barneskoler en plikt til å kunne alt dette om det skulle skje noe med noen av barna. De fleste nyere skoler i Norge er også bygget med høy sikkerhet i tankene, så sjansen er liten for at noe alvorlig skjer. Mange foreldre bekymrer seg også for at barna skal mistrives på skolen, eller til og med bli mobbet. Dette er dessverre et vanlig problem, og lærerne kan ikke være overalt samtidig. Derfor er det viktig at du snakker med barnet ditt om hvordan dagen deres har vært, og at du tar kontakt med skolen om du mistenker noe.

Men det er ikke nødvendig

Tiden flyr så altfor fort. Det var ikke lenge siden du dekket til hjørner og stikkontakter i hjemmet ditt og kjøpte et sikkert og stødig Stellebord til bleieskift. Snart må du gi fra deg barnet ditt til fremmede mennesker flere timer hver dag, i den visshet at barna ikke er under den samme konstante oppsynet som i barnehagen. Da er det selvfølgelig ikke noe i veien med å grue seg litt, bare ikke la det ta overhånd. Barnet ditt merket lett om du er usikker og nervøs, og da vil det smitte over til han eller henne. Du er langt ifra den første forelderen som skal sende barnet ditt på skolen, og du vil heller ikke bli den siste. Prøv å dele noen erfaring du hadde med å begynne på skolen med ditt eget barn, så vil dere kanskje slappe litt mer av begge to.