Trenger vi flere skoleleger?

Den offentlige skolen er som alle andre rammet av å måtte få mest mulig ut av de skattekronene de får tilgjengelig fra politikerne. Det som ofte blir hardest rammet er helsesøsterordningen i skoleverket, og vi har den siste tiden sett flere bekymringer fra skolens ledere og lærere på en økende depresjon og sykdom som ikke blir oppdaget tidlig nok. Kanskje bør man fokusere på å få flere skoleleger og helsesøstre tilbake i skolen for å hindre økt fravær?

Ikke nok med flere hender

Det å få flere skoleleger og helsesøstre er nødvendigvis ikke nok – det må også være en viss kvalitet over hele linja. Og det må være en raskere responstid på enkle spørsmål som tenåringer gjerne lurer på. Og da er jo nøkkelspørsmålet; trenger vi bedre helsevesen på skolen? Dette kan være med til at ungdom i barne- og ungdomsskolen samt videregående, kjappere kan få både hjelp og nyttige råd. For unge i dag har krav på trygghet, også når det kommer til helse i skolehverdagen.

Teknologi hjelper hvis vi vil!

Det er kanskje interessant å se på dagens teknologi. Vi har alle en eller annen form for teknisk plattform i enten nettbrett eller smarttelefoner. Det har også ungdommene våre. her kan vi faktisk være litt framtidsrettet og se hvordan man kan få i gang ordninger som forenkler en skoleleges hverdag – samtidig som at man ikke kaster vekk viktige ressurser, som gjerne kan være dyre for skolene i landet vårt. Det betyr jo hvis man kan benytte dagens teknologi til å hjelpe unge til å få hjelp kjappere, så må man være kreativ.