Hjemmeundervisning – hva er det?

Lurer du på om du trenger du hjemmeundervisning? Da er det lurt å vite hva hjemmeundervisning er først. Om du eller ditt barn sliter med et fag på skolen, om det dreier seg om matte eller naturfag, finnes det mange alternativer for å få ekstra hjelp med dette på skolen, men da må du gjerne belage deg på å få hjelp sammen med andre elever. Når det kommer til hjemmeundervisning kan du få en-til-en undervisning med en voksen som kan stoffet du skal gjennom. Hjemmeundervisning fører ofte til betraktelig bedre prestasjoner på skolen!

Er dette for meg?

Hjemmeundervisning gir deg muligheten til å arbeide i ro uten distraksjon fra venner og klassekamerater, i komforten av ditt eget hjem. Alternative og praktiske klasserom gir rom for en annen måte å lære teori på. Ved å gi elever ansvar for egen læring på et tidligere tidsrom, vil også selvstendigheten i barna vokse. Derfor kan hjemmeundervisning være noe som er et godt alternativ for noen barn. Det er riktignok ikke alle som passer inn i alle alternative metoder, men ved Montessoriskolen gis det for eksempel rom for å drive annerledes enn den tradisjonelle A4-skolen, som vi kjenner til fra det offentlige. Det å kunne jobbe i ro gir gode fordeler og bedre konsentrasjonslæring enn hva det motsatte vil være.

Tilpass bomiljøet for læring

Hvis du eller dere sitter og lurer på om hjemmeundervisning kan være noe for deres familie, er det lurt å tenke på om bomiljøet deres er designet slik at det passer å etablere alternative klasserom til undervisningen. Man ønsker jo å trives i både bo- og læringsmiljøet og da er det greit å være bevisst på hvilke møbler og ikke minst farger man har i hjemmet sitt. Sterke farger kan hindre god fokus, mens milde og varme farger kan være behagelige og avslappende. Hos Buildor.no kan du finne det du trenger dersom du må utvide eller på annen måte forbedre et rom. Du kan nemlig designe og bygge bomiljøet hjemme hos deg slik at det er tilpasset læring av dine barn.